I PRZEWÓZ
PASAŻERSKI
I - 1 SYSTEM
ZEZWOLEŃ
Typ
usług |
Regulacja
UE 684/92 Operatorzy z krajów członkowskich EEA prowadzący
operacje przewozowe wewnątrz EEA |
do 10.12.89 |
od 11.12.98
do 10.6.99 |
od 11.6.99 |
Usługi regularne |
Zezwolenie
Dokument przewozowy |
Zezwolenie
Dokument przewozowy |
Zezwolenie
Kopia pozwolenia społecznego
Dokument przewozowy |
Wyspecjalizowane
usługi regularne
- dom - praca
- dom - placówka oświatowa- państwo pochodzenia -
zakwaterowanie koszarowe
- przewóz miejski za granicę
- inne operacje przewozowe chronione kontraktem
- nie chronione kontraktem |
kopia kontraktu
kopia kontraktu
kopia kontraktu
kopia kontraktu
zezwolenie
zezwolenie |
kopia kontraktu
kopia kontraktu
kopia kontraktu
kategoria zniesiona i przeniesiona do usług regularnych
kopia kontraktu
zezwolenie
|
kopia kontraktu i kopia licencji
kopia kontraktu i kopia licencji
kopia kontraktu i kopia licencji
kategoria zniesiona i przeniesiona do usług regularnych
kopia kontraktu i kopia licencji
zezwolenie
kopia licencji
|
Usługi
wahadłowe - z zakwaterowaniem
- bez zakwaterowania |
list
przewozowy dokument przewozowy
zezwolenie
dokument przewozowy |
kategorie te
zostały zniesione i przeniesione do usług regularnych lub usług okazjonalnych zależnie
od ich formy operacji |
kategorie te
zostały zniesione i przeniesione do usług regularnych lub usług okazjonalnych zależnie
od ich formy operacji |
Usługi
okazjonalne - podróż w obie strony
- grupy wcześniej ustanowione (wycieczki zewnętrzne +
zakwa-terowanie)
- wydarzenia specjalne
- wycieczki zamknięte
- pełne w tamtą stronę
a puste z powrotem
- puste w tamtą stronę
a pełne z powrotem
- inne |
list
przewozowy list przewozowy
list przewozowy
list przewozowy
list przewozowy
list przewozowy
zezwolenie |
list
przewozowy list przewozowy
list przewozowy
list przewozowy
list przewozowy
list przewozowy
list przewozowy |
list
przewozowy i kopia licencji list przewozowy i kopia licencji
list przewozowy i kopia licencji
list przewozowy i kopia licencji
list przewozowy i kopia licencji
list przewozowy i kopia licencji
list przewozowy i kopia licencji |
Typ usług |
Porozumienie ASOR Przewoźnicy z krajów, które są członkami EEA, sygnatariusze porozumienia
ASOR. |
Umowy dwustronne Przewoźnicy z krajów, które nie są członkami EEA, nie sygnatariusze
porozumienia ASOR. |
Usługi regularne |
zezwolenie |
zezwolenie |
Wyspecjalizowane usługi
regularne - z kontraktem
- bez kontraktu |
|
|
Usługi wahadłowe - z zakwaterowaniem (2 noce)
- bez zakwaterowania |
zezwolenie + lista
pasażerów
zezwolenie + lista pasażerów |
zezwolenie + lista
pasażerów
zezwolenie + lista pasażerów |
Usługi okazjonalne - zliberalizowane
- pozostałe |
|
|
Usługi okazjonalne - zamknięte wycieczki
- zamknięte wycieczki puste by odebrać grupę, z powrotem
załadowane |
list przewozowy UE/ASOR
list przewozowy UE/ASOR dla usług między kontraktującymi
stronami. |
karnet deklaracji
zezwolenie + list przewozowy UE/ASOR |
Inne usługi |
zezwolenie + list przewozowy
UE/ASOR |
zezwolenie + różowy list
przewozowy |
I - 2 FORMALNOŚCI
CELNE
Dla kierowców wymagane są następujące dokumenty:
- paszport lub dowód osobisty
- narodowe lub międzynarodowe prawo jazdy
Dla pojazdów wymagane są następujące dokumenty:
- narodowy lub międzynarodowy dowód rejestracyjny pojazdu
- międzynarodowa zielona karta ubezpieczeniowa
- tryptique
lub carnet de passage dla pojazdów nie
zarejestrowanych
Dla pasażerów wymagane są następujące dokumenty:
- paszport lub dowód osobisty
I - 3 RUCH
DROGOWY
maksymalne ciężary i rozmiary
wysokość bez ograniczeń
szerokość 2.55 m
długość
- autobus 2-osiowy 12.00 m
- autobus 3-osiowy 12.00 m
- autobus przegubowy 18.00 m
nacisk na oś
- pojedyncza oś 13 t
- napędowa oś 13 t
- podwójna oś o odstępie między osiami
- - poniżej 0.90 m 13.15 t
- - od 0.90 m do 1.35 m + 0.65 t na każde 5 cm odstępu
- - od 1.35 m do 1.80 m 19 t (11.5 t na oś napędową)
dopuszczalny maksymalny ciężar
- autobus 2-osiowy 19 t
- autobus 3-osiowy 26 t (nie może być przekroczone 5 t na
każdy 1 m odstępu między dwiema zewnętrznymi osiami)
- autobus z przyczepą 38 t
- autobus przegubowy 3-osiowy 32 t
II PRZEWÓZ
ŁADUNKÓW
II -1 SYSTEM
ZEZWOLEŃ
a - system stosowany w wypadkach
dwustronnych umów z Francją
Przewoźnicy z krajów, z którymi Francja podpisała umowy
dwustronne, muszą przysłać swoje podania do odpowiednich władz w swoim kraju, którym
powierzono wydawanie zezwoleń przewozowych w imieniu Rządu Francji.
Zezwolenia mogą być:
- okresowe - są ważne rok
- na podróż - są ważne na jedną lub kilka podróży na
maksymalny okres trzech miesięcy
b - system EKMT
Od 1974 r., system kontyngentów wielostronnych zezwoleń
przewozowych jest udostępniony dla operacji przewozowych między krajami członkowskimi
EKMT.
c - kabotaż
Procedura ta jest ważna dla krajów, które są członkami
EEA przewożącymi towary jako ruch wewnętrzny wewnątrz innego kraju członkowskiego.
II - 2 FORMALNOŚCI
CELNE
Dla kierowców wymagane są następujące dokumenty:
- paszport lub dowód osobisty
- narodowe lub międzynarodowe prawo jazdy
Dla pojazdów wymagane są następujące dokumenty:
- narodowy lub międzynarodowy dowód rejestracyjny pojazdu
- międzynarodowa zielona karta ubezpieczeniowa
- francuskie przewozowe lub tranzytowe zezwolenia
- tymczasowa licencja przywozu dla przyczep i naczep nie
zarejestrowanych
- wyróżniający się znak określający kraj pochodzenia
pojazdu
Dla ładunków wymagane są następujące dokumenty:
- list przewozowy CMR
- karnet TIR lub dokument "T"
II - 3 RUCH
DROGOWY
maksymalne ciężary i rozmiary
wysokość 4.00 m
szerokość
- pojazd / przyczepa silnikowe 2.55 m
- pojazd chłodniczy 2.60 m
(minimalna grubość ścian: 45 mm)
długość
- pojazd silnikowy 12.00 m
- przyczepa 12.00 m
- pojazd przegubowy 16.50 m
- pociąg drogowy 18.75 m
- pociąg drogowy, używany do przewozu pojazdów 20.35 m
nacisk na oś
- pojedyncza oś 13 t
- napędowa oś 13 t
- podwójna oś o odstępie między osiami
- - poniżej 0.90 m 13.15 t
- - od 0.90 m do 1.35 m + 0.65 t na każde 5 cm odstępu
- - od 1.35 m do 1.80 m 19 t (11.5 t na oś napędową)
- najcięższa oś z grupy osi przyczepy lub naczepy o odstępie
między osiami
- - poniżej 0.90 m 7.35 t
- - od 0.90 m do 1.35 m + 0.35 t na każde 5 cm odstępu
- - od 1.35 m do 1.80 m 10.5 t
maksymalny dozwolony ciężar
- - 2-osiowy 19 t
- - 3-osiowy 26 t
- - 4- osiowy 32 t
- - 2-osiowa 19 t
- - 3-osiowa 26 t
- - 3-osiowy 32 t
- - 4-osiowy 38 t
- - 5/6-osiowy (2+3, 3+2/3) 40 t
- - 5/6-osiowy (3+2/3) do przewozy kontenerów ISO 44 t
- - 4-osiowy 38 t
- -5/6-osiowy 40 t
II - 4 OPŁATY
FISKALNE
Stawka VAT stosowana do przewozu pasażerów wynosi 5.5%.
III NARUSZENIA
PRZEPISÓW
Przepisy z zakresu przewozów wymagają
kontroli ich przestrzegania, a w razie stwierdzenia ich naruszenia - zastosowania sankcji.
Mogą to być sankcje karne lub administracyjne.
III - 1 SANKCJE
KARNE
Francuski system karny przewiduje trzy
rodzaje naruszenia prawa:
- wykroczenia,
- występki,
- przestępstwa.
Naruszenia przepisów prawa z zakresu
transportu drogowego należą do dwóch pierwszych kategorii.
1. Wykroczenia
Wykroczenia dzielą się na pięć klas w
zależności od wagi popełnionego czynu, przy czym cztery z w/w pięciu klas mogą
zostać obłożone krami ryczałtowymi.
Oznacza to, że postępowanie wygasa po
uiszczeniu pewnej zryczałtowanej sumy.
W niektórych sytuacjach, wysokość tej
zryczałtowanej sumy może zostać zmniejszona lub podwyższona:
- ulega ona zmniejszeniu dla wykroczeń kategorii 2,3 i 4
według klasyfikacji zawartej w kodeksie drogowym, dla tych wykroczeń, które nie
dotyczą postoju i które są sankcjonowane wyłącznie karą grzywny, o ile płatność
nastąpi w terminie trzech dni;
- ulega ona zwiększeniu, jeżeli płatność nastąpi w
terminie powyżej jednego miesiąca.
Płatność następuje w drodze wykupienia
odpowiedniego znaczka mandatowego, który należy przykleić na karcie pocztowej wyjętej
z bloczka mandatowego, na której wskazano wykroczenie i wysłać do organu
wystawiającego mandat.
Zachowane jest przy tym prawo do obrony,
ponieważ osoba ukarana mandatem może zawsze żądać przesłuchania przed sądem w celu
wyłożenia swoich racji. W takiej sytuacji, wykroczenie będzie sądzone jak wszystkie
pozostałe wykroczenia nie objęte ryczałtem.
2. Występki
Są to najpoważniejsze wypadki naruszenia
prawa należące do kompetencji sądów poprawczych. Są one liczne, a najczęściej
spotykane to: utrudnianie kontroli, fałszowanie wskazań chronotachografu,
prędkościomierza oraz nielegalne wykonywanie zawodu.
3. Kodyfikacja NATIF
Każde wykroczenie ma swoją nazwę ujętą w
konkretnym przepisie i jest również przedmiotem konkretnego przepisu. Dla ułatwienie
pracy wszystkich uczestników kontroli od policjanta dokonującego kontroli aż do
sędziów, ministerstwo sprawiedliwości opracowało klasyfikację rodzajów wykroczeń,
zwaną kodyfikacją NANTIF.
Odnośnie poszczególnych przepisów
odnoszących się do transportu drogowego, kodyfikacja została opracowana w ścisłej
współpracy z dyrekcją ds. transportu lądowego, która nadal aktywnie uczestniczy w jej
układaniu.
4. Deponowanie grzywny
Jeżeli popełniony czyn jest
przestępstwem lub wykroczeniem nie objętym ryczałtem, kierowca przedsiębiorstwa,
którego siedziba znajduje się poza granicami Francji zobowiązany jest złożyć
depozyt, tj. pewną kwotę pieniędzy, na zabezpieczenie płatności grzywny, której
wysokość zostanie następnie ustalona przez sąd.
Wysokość depozytu określa rozporządzenie
ministra sprawiedliwości. Odnośnie wykroczeń, kwoty te są wyraźnie określone.
Odnośnie przestępstw, ich wysokość określa prokuratorw granicach określonych kwotami
: maksymalną i minimalną ustalonymi w drodze zarządzenia ministra.
Zarządzenie z dnia 11 sierpnia 1998 roku,
dla wykroczeń piątej kategorii i dla przestępstw, określa następujące kwoty:
- wykroczenie 1 kategorii: 75 FRF
- wykroczenie 2 kategorii: 230 FRF
- wykroczenie 3 kategorii: 450 FRF
- wykroczenie 4 kategorii: 900 FRF
- wykroczenie 5 kategorii: 5.000 FRF
- przestępstwa obłożone karą grzywny w wymiarze do 100.000
FRF:
7.500 - 15.000 FRF
- przestępstwa obłożone karą grzywny w wymiarze powyżej
100.000 FRF:
15.000 - 30.000 FRF
W razie stwierdzenia kilku wykroczeń,
odpowiadające im depozyty są kumulowane.
W razie stwierdzenia popełnienia kilku przestępstw, pobierany jest tylko jeden
depozyt, którego wysokość odpowiada temu przestępstwu, za które grozi najwyższa
grzywna.
Wysokość depozytu w razie przestępstwa określa prokurator.
III - 2 SANKCJE
ADMINISTRACYJNE
W każdym regionie istnieje komisja ds.
sankcji administracyjnych (C.S.A.). Jej pracom przewodniczy urzędnik administracyjny lub
sądowy. W jej skład wchodzą przedstawiciele administracji, przewoźników i
pracodawców.
Zadanie komisji polega na badaniu
przedsiębiorstw mających swą siedzibę we Francji, których działania powodują
największą liczbę wykroczeń, na wysłuchaniu ich przedstawicieli i proponowaniu
prefektom zastosowania sankcji administracyjnych odnośnie tych przedsiębiorstw.
Odnośnie firm świadczących przewozy
towarów, sankcje te nakładane są przez prefekta regionu, zaś odnośnie firm
świadczących usługi z zakresu przewozu osób - przez prefekta departamentu. Prefekt
może odebrać, tymczasowo lub na stałe, kopie licencji na przewozy w ramach wspólnoty
europejskiej, a na mocy przepisów Ustawy Nr 98-69 z lutego 1998r., z chwilą podpisania
aktów wykonawczych do ustawy, będzie on również mógł odebrać poświadczone kopie
licencji na transport wewnętrzny i nałożyć sankcje polegające na unieruchomieniu
pojazdów danego przedsiębiorstwa.
III - 3 MANDATY
1. Tabela
mandatów we Francji
Kategoria wykroczenia |
Wysokość kary |
Mandaty ryczałtowe |
Depozyt |
|
Min. * |
Max.** |
1 klasy |
250 FRF lub
więcej |
75 FRF |
brak |
220 FRF |
75 FRF |
2 klasy |
1.000 FRF lub
więcej |
230 FRF |
150 FRF |
500 FRF |
230 FRF |
3 klasy |
3.000 FRF lub
więcej |
450 FRF |
300 FRF |
1.200 FRF |
450 FRF |
4 klasy |
5.000 FRF lub
więcej |
900 FRF |
600 FRF |
2.500 FRF |
900 FRF |
5 klasy |
10.000 FRF lub
więcej (20.000 FRF w przypadku recydywy o ile prawo to przewiduje) - jedna lub więcej
kar ograniczających |
Brak |
5.000 FRF |
przestępstwo |
25.000 FRF najmniej i/lub
od 6 miesięcy do 10 lat pozbawienia
wolności |
Brak |
7.500
FRF do 15.000 FRF dla przestępstw karnych mandatem 100.000 FRF lub więcej |
15.000
FRF do 30.000 FRF dla przestępstw karnych mandatem powyżej 100.000 FRF |
Uwagi:
* opłata minimalna jest pobierana gdy płatność jest dokonana w ciągu 3 dni
** opłata maksymalna jest pobierana gdy termin płatności przekracza 30 dni |
IV CZAS
PRACY KIEROWCÓW
Informacja własna:
Kierowca prowadzący pojazd
wykonujący międzynarodowy transport drogowy powinien stosować Umowę Europejską
dotyczącą Pracy Załóg Pojazdów Wykonujących Międzynarodowe Przewozy drogowe AETR z dnia 1.07.1970r.,
ratyfikowaną przez Polskę w 1992r. Oznacza to, iż Polska jest stroną Umowy i nasi
przewoźnicy mają obowiązek przestrzegania jej przepisów.
Nie będąc członkiem Unii Europejskiej, Polska na razie nie
musi - na własnym terytorium - stosować Rozporządzenia Rady EWG 3829/85 o ujednoliceniu
niektórych ustaw socjalnych odnoszących się do transportu drogowego. Treść
rozporządzenia Rady UE uświęca jednak w przekonaniu (Art. 11 Zarządzenia 3829/85 z
dnia 20 grudnia 1985r.) iż przepisy socjalne w poszczególnych krajach UE mogą się
zdecydowanie różnić. Ponieważ, w praktyce Umowa AETR i Rozporządzenia Rady EWG
3829/85 - w części dotyczącej czasu pracy kierowców są ze sobą zbieżne,
polscy przewoźnicy wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe na terenie państw UE,
podlegają przepisom obu tych dokumentów.